tisdagen den 24:e maj 2011

Min största rädsla

Igår var jag "hemma" i Varberg. Nej, jag har aldrig bott där. Men det är stan där jag föddes och är man uppväxt i Frillesås så har man i regel fler minnen från Varberg än den intetsägande sovstaden Kungsbacka.

Jag var inbjuden av SKTF-klubben på Varberg Energi. En av mina bästa vänner från högstadie och gymnasietiden jobbar där. Och när jag kom dit igår efter en snabblunch på Sveriges i särklass bästa pizzeria, Campino, visade det sig att en liten Frillesåskoloni tagit plats innanför portarna till det välskötta kommunala energibolaget. Innan föreläsningen berättade VD:n om företagets utveckling. Det gick liksom inte att bortse från det faktum att grannkommunen Kungsbackas kommunpolitiker sålde ut sitt energibolag för tio år sedan. Lite cyniskt skrattretande när energibolagets VD kunde redovisa den goda utvecklingen för så väl anställda, företaget i sig och dess ägare. Det vill säga kommuninnevånarna.

Föreläsningen som jag var ditplockad för att hålla var "Hatet på nätet". Nej, den utgår inte ifrån den här bloggens kommentarsfält. Den berättar om bland annat vit makt-rörelsens aktivitet på nätet, den antimuslimska bloggosfären och konspirationssajter. Det går att läsa mer om föreläsningen här.

När det var dags för den sedvanliga frågestunden fick jag en fråga som jag sedan bar med mig ut i den halländska vårkvällen, som låg och lurade i bakhuvudet när jag såg HBK ännu en gång förlora snöpligt den här gången mot den nya ärkerivalen IF Ellos. Att jag och Varbergs hovpoet Geta Lööf såg matchen bland nedflyttade boråsare på en av stans pubar gjorde inte att förlusten kändes mindre tung. Frågan hängde kvar när jag gick och lade mig på Getas soffa, när jag klev upp och käkade frukost på stans trevligaste fik och när jag satte mig på tåget och bland annat passerade mitt älskade Frillesås.

En man i äldre medelåldern undrade vad min största rädsla var.

Inte personligt då. Inte den där klassiska frågan hur vida man som Expo-medarbetare känner sig hotad för att man jobbar med de frågor som man gör. Den frågan har ett standardsvar för den får jag varje dag. Ett enkelt och något självcentrerat svar på mannens fråga skulle kunna vara att någon i min närhet råkar väldigt illa ut. Men jag förstod att det var inte den typ av personliga svar som mannen räknande med. Jag skulle också kunnat ha svarat att min största rädsla var ett samhälle där yttersta konsekvenserna av den rasistiska och främlingsfientliga utpekarretoriken. Alltså etniska rensningar och att vi har ihjäl varann. Men vid närmare eftertanke så borde ju snarare rädslan för ett samhälle och samhällsklimat där dessa förödande lösningar kan få ett ordentligt gehör och förändras till sanningar vara än mer överhängande idag.

Och i den kommer tron eller snarare misstron på politiken. När jag tackat för mig och skulle lämna Varberg Energis lokaler så pratade vi lite om det där, mannen som ställde frågan, min kompis Micke och jag.

- Det känns som det enda som är viktigt nu för tiden är att vinna väljare, sa Micke.

Och så har det väl alltid varit. Men Micke utvecklade resonemanget om hur de politiska konflikterna snarare beskrivs som ett sällskapsspel eller en dokusåpa än det som formar vår vardag och verklighet. Jag höll med.

De politiska skiljelinjerna suddas ut. "Politiska analytiker" beskriver snarare "spelet" än de reella skillnaderna mellan de politiska blocken. Och de enda som lyckas skilja sig från mängden är partier som Sverigedemokraterna som både själva lyckas distansera sig från "spelet" men som också på så vis utnyttjar det genom att mena att alla tycker likadant. Och på ett sådant sätt blir vi som bor i det här landet stilla invaggade i en slags föreställning att den politiska konflikten som över huvudtaget existerar är mellan de som är för att 20 000 flyktingar och något fler anhöriginvandrare ska beviljas uppehållstillstånd per år eller inte. De olika synsätten ute efter ideologiska hemvister om hur landet ska drivas så väl ekonomiskt som socialt existerar liksom inte längre.

"Analytiker" som Lena Mellin på Aftonbladet skriver hellre om "vem som hänger löst" i det socialdemokratiska partiet än vad som är skillnaderna mellan de olika falangerna inom samma parti. I samma samhällsskildring som vi hela tiden pådyvlas har "kampen om storstadsväljarna" nästan fått en religiös betydelse. Inte genom att påvisa skillnaderna mellan de politiska alternativen utan istället ett enträget inhamrande om en idé om att i stort sett alla tycker lika. Och de som tycker olika är nästan mer väsensskilda som SD.

Det blev därför nästan lika skrattretande (och skrämmande) som vid VD:ns dragning innan gårdagens föreläsning när jag idag på morgonen läste Mellins analys av Thomas Bodströms nya bok där han tydligen går till attack mot allsköns partikamrater, politikerkollegor och annat löst folk. Enligt Mellin borde Bodström blivit partiledare för han har nämligen visioner. Jag ifrågasätter egentligen inte påståendet i sig. Jag är varken medlem i Socialdemokraterna eller något annat parti.

Det som är skrattretande och som på ett otäckt sätt symboliserar det samhällsklimat som aktörer som just Lena Mellin är en del av att skapa är de "visioner" som Mellin upptäckt när hon läst den där boken. Den före detta ministern vill nämligen, läs och häpna, byta namn på sin tidigare arbetsgivare. Han vill att det kort och gott ska heta "Socialdemokratiska partiet" istället för det nuvarande "Socialdemokratiska Arbetarpartiet". Mellin medger att det kanske inte är så revolutionerande i sig men att det tillsammans med några kortfattade politiska floskler ändå är visioner.

Jag är övertygad om att Lena Mellin och andra "politiska analytiker" hade hittat betydligt fler revolutionerande visioner om de bestämt sig för att skildra politiken på ett annat sätt än så som nöjessidorna följer Idol eller Melodifestivalen. Eller för den delen som Sportsidorna följer en sily season.

För det är nämligen min största rädsla. Ett samhälle där personkonflikter och kulter, intriger och för den delen kortsiktiga vinster i opinionen står över de stora avgörande visionerna om hur Sverige och världen ska se ut. För i ett sådant samhällsklimat kan de enkla lösningarna, utpekarretorik och främlingsfientlighet så lätt bli något att ty sig till.

Det är ju också nämligen så att vill man följa och ta ställning i just intriger så finns det än idag gott om dokusåpor. Det kan också de politiska "analytikerna" göra.

Fast de är väl lite för fina i kanten för det.

49 kommentarer:

  1. "Alltså etniska rensningar och att vi har ihjäl varandra"

    Det är ju precis det som sker i gängkrigen i storstäderna,och det är ju resultatet av den politik du förordar...

    SvaraRadera
  2. Alex definition på invandrarproblem enligt artiklarna på denna blogg är att för få får stanna och att folk protesterar mot moskéer.
    Problemen med brottsligheten är bara av socioekonomisk natur så det får vi leva med.
    Undrar om killen som får skallen inslagen håller med

    SvaraRadera
  3. Alexander, nej, det är inte vad som sker. Du saknar perspektiv, kunskap och antagligen en del annat. Tyvärr kommer du nog inte förstå det oavsett hur många gånger det påpekas för dig, av mig eller annan.

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Vad är det som händer då?

    SvaraRadera
  5. Alex vad som händer är att folk lever i förorterna, gläds, gråter, har huvudvärk, tandvärk, oro kring pengar, drömmar och tankar kring hur deras liv kan bli bättre, vad de ska ha till middag, hur deras barn klarar skolan.. alltså seriöst, det är inte så att du är lite för konfliktinriktad om du tror att det som händer i förorterna är etniska rensningar och gängkrig. Men du kommer inte förstå för du vill inte förstå.

    SvaraRadera
  6. Anonym

    "Du kommer inte förstå för du vill inte förstå"

    Påstår man att det inte pågår gängkrig så ljuger man,men det är ju bara att blunda för problemen så försvinner de....

    SvaraRadera
  7. Du som har så god insyn Alexander. Mellan vilka "gäng" är det som de här krigen handlar om?

    Och är det mer okej med gängkrigen mellan MC-gäng bara för att de är infödda svenskar? Eller blundar du bara för de problemet för att det handlar om personer som är infödda svenskar.

    Och dra inte upp snacket igen om att "importera brottslighet" för det argumentet håller inte.

    SvaraRadera
  8. Vilket förträffligt hån mot de folkgrupper som genom historien, på riktigt, utsatts för etnisk rensning och folkmord, Alexander. Vilket otroligt bottennapp!

    SvaraRadera
  9. @Alexander

    "Det är ju precis det som sker i gängkrigen i storstäderna,och det är ju resultatet av den politik du förordar..."

    JA brottsliga gängs aktiviteter är ett problem - men hur är det en konsekvens av "den politik Bengtsson förordar"?
    Det kan lika gärna ses som resultatet av vad SD-politiker sysslar med på sin fritid?

    http://expo.se/2011/sd-politiker-domd-for-bandidosmisshandel_4008.html

    http://expo.se/2011/sdu-aktivist-och-nazist-misstanks-for-skyddande-av-brottsling_3716.html

    ...och listan kan göras än längre

    Men NEJ alla Sverigedemokrater är med stor sannolikhet inte delaktiga i gäng, men alla som är med i brottsliga gäng är heller inte invandrare som du verkar insinuera. Ok, folk har ibland ihjäl varandra, men vart sker den så kallade etniska rensningen?

    SvaraRadera
  10. Naturligtvis finns det en och annan svensk í gängen,men om man inte kan se att invandrare är oerhört överrepresenterade så tappar man all trovärdighet.Ett tips är att googla och titta på resultatet...

    "Hur är det en konsekvens av den politik Bengtsson förordar?"

    Han vill ha en stor invandring,och gängen består till största delen av invandrare.Enkel logik....

    SvaraRadera
  11. Ett axplock av de kriminella gängen:

    Naserligan

    Original Gangsters

    Chosen Ones

    Fucked For Life

    Asir

    Tigrarna

    Werewolf Legion

    International Criminal Elite

    Det finns en gemensam nämnare....

    SvaraRadera
  12. Som migrationskritisk tycker jag ändå intressant att Alex tar upp det alltför förekommande perspektivet från Stockholms innerstad i riksmedia. Detta är mycket mer än man t.ex på Södermalm bor på behörigt avstånd från de södra förorterna. Det var t.ex sååå tröttsamt med analyser om huruvida den nya Sosse-ledning skulle ställa sig till RUT-avdrag och därmed vara intressant alternativ för Stockholms medelklass.

    SvaraRadera
  13. Hrmm, gemensam nämnare... låt mig tänka, säg inget... eeh, eh... HA, jag kom på´t... de sysslar alla med etnisk rensning!!?? :)

    SvaraRadera
  14. Agneta

    Om du vill vara seriös så ser du nog att de här gängen nästan uteslutande består av invandrare....

    SvaraRadera
  15. Agneta

    "De sysslar alla med etnisk rensning?"

    Några av dessa gäng har en tendens att döda personer från vissa länder,så en tendens av etnisk rensning finns...

    SvaraRadera
  16. Men visst, låt oss säga att invandrare är överrepresenterade inom kriminella gäng. Att gäng inte uteslutande består av av invandrare kanske ändå gör att den mest relevanta frågan blir varför människor söker sig till eller hamnar i kriminella gäng? Det borde finnas en extern faktor till varför de gör det, och i och med att gängens komposition inte enbart involverar invandrare så bör det helt logiskt vara en anledning som kan uteslutas?

    Om vi tittar på människor som människor och låter bli att kategorisera utifrån geografisk bakgrund och istället fokuserar på vad människorna i övrigt kan ha gemensamt så kanske vi kan närma oss ett reellt svar på frågan?
    Kanske bor de i samma område, kanske tilhör de samma grupp individer som blir marginaliserade av samhället? Vart uppstår missnöje, och hur kan det rådas bot på, är enligt mig frågan som bör ställas - snarare än vart någon kommer ifrån.

    OM vi vidare antar att det är sant att det förekommer rasism inom gängen (där invandrare är överrepresnterade) som tar sig uttryck i vad som här kallas "etnisk rensning", vad är då lösningen på detta problem? Är lösningen att sluta släppa in invandrare, och utvisa de som redan är här? - Nej, det löser ju inte problemet med rasism och intolerans, utan förskjuter det till en stat som troligen varit inkapabel att göra något åt saken från början då dess medborgare är rasister.

    /Tobias

    SvaraRadera
  17. Tobias¨

    "Det löser ju inte problemet med rasism och intolerans"

    Självklart ska vi ta hand om problemen mellan bosnier och serber eller andra folkgrupper som hatar varandra.

    "Kankse tillhör de samma grupp som blir marginaliserade?"

    Överrepresentationen kvarstär även med hänsyn till socioekonomiska faktorer.

    När jag skriver detta hör jag på radion att det smällt en bomb i Malmö,tredje gången på en vecka....

    SvaraRadera
  18. Alexander
    Jag är seriös om du är det. Jag kan inte se på de gängnamnen du valt ut vad den gemensamma nämnaren är, söker jag på gängnamnen på internet beskrivs de som kriminella, men det var väl inte det du menade? :) Hjälp gärna till i din argumentation att visa med någon fakta som är något så när trovärdig vad som är den gemensamma nämnaren.

    En anmärkningsvärd petitess är just axplocket du valt ut. Lite PK faktiskt.

    Som man talar får man svar. Tänkvärt, speciellt för dig.

    SvaraRadera
  19. I övrigt tycker jag du ska ta jobb hos polisen, om du inte redan arbetar med dem. Du verkar ju sitta inne med alla svar och lösningar på de brott som begås. ;) Speciellt de i Malmö. Som du bor i? Nej, nu var jag inte seriös.

    "Överrepresentationen kvarstår även med hänsyn till socioekonomiska faktorer."

    Fin mening. Kan du utveckla och förtydliga ditt argument samt förklara vilka slutsatser du drar och varför? Prova gärna att dra andra slutsatser, som kanske stärker din slutsats, vilket gör dig mer trovärdig. Du brukar ju inte vara det med dina one-liners.

    SvaraRadera
  20. Alexander, jag håller med Agneta här, framförallt eftersom du själv propsar på att att inläggen skall vara korrekta och trovärdiga: "om man inte kan se att invandrare är oerhört överrepresenterade så tappar man all trovärdighet".

    Du avfärdar väldigt lättvindigt vad vi andra säger, men vart är beläggen för det du säger? Du bemöter mina frågor med icke-svar. Jag gick ju till och med med på din premiss att invandrare var överrepresenterade - frågan jag ställde kvarstår dock: Hur är det relevant?

    Och som Agneta påpekar - vad menar du egentligen med "Överrepresentationen kvarstår även med hänsyn till socioekonomiska faktorer."?

    /Tobias

    SvaraRadera
  21. Så här står det tex i BRÅ-rapporten "Invandrares och invandrares barns brottslighet" från 1996:

    "Som framgår av tabellen förändras överrepresentationen för hela invandrargruppen endast marginellt om effekterna av olikheter vad gäller kön, ålder och bostadsort elimineras. Fortfarande finns en tydlig överrepresentation för samtliga brottskategorier. Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort."

    "Inom samtliga yrkesgrupper föreligger således en högre participation i brottslighet för invandrare jämfört med svenskar. Generellt sett är det dubbelt så många invandrare inom varje grupp som registrerats för brottslighet."

    "Det har tidigare konstaterats att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte beror på ogynnsam fördelning när det gäller kön, ålder eller bostadsort. Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade när det gäller socioekonomisk status."


    Brås rapport från 2005
    på sidan 11 tar man upp frågan om varför överrisken bland utrikes födda har ökat sen förra rapporten 1996.

    "Att överrisken för de utrikes födda har ökat beror inte på att vissa invandrargrupper i dag i större utsträckning är registrerade för brott än för 12 år sedan.
    Ökningen förklaras i stället i huvudsak av att antalet personer i Sverige som tillhör de flyktinggrupper, som redan i tidigare studier visat sig ha en särskilt hög överrisk, har ökat."

    Statistik 1975-2010

    Våldsbrott
    (1975 - 27140) (2010 - 112728) SCB Brå

    Hot, kränkningsbrott, frihetsbrott
    (1975 - 18694) (2010 - 150696) SCB Brå

    Sexualbrott
    (1975 - 2737 (2010 - 17355) SCB Brå

    Rån inkl. grov
    (1970 - 1511) (2009 - 9570) SCB Brå RSÅ

    Försök till mord eller dråp
    (1975 - 170) (2010 - 804) SCB Brå

    Misshandel inkl. grov
    (1975 - 21518) (2009 - 86281) SCB Brå RSÅ

    SvaraRadera
  22. Agneta

    Anonym har gett dig siffror...

    SvaraRadera
  23. Agneta

    "Jag kan inte se vad den gemensamma nämnaren är"

    Då ska jag hjälpa dig,de består nästan uteslutande av invandrare....

    SvaraRadera
  24. Agneta

    Om jag googlar på dessa grupperingar framkommer det tydligt att de till största delen består av invandrare,konstigt att du missat det.

    SvaraRadera
  25. Vad jag ville visa med mitt inlägg är att det diskuteras om socioekonomiska faktorer förklarar överrepresentationen när det gäller invandares brottslighet, Brå skriver tydligt att det påverkar bara siffrorna marginellt

    Med statistiken vill jag visa hur mycket olika sorters brottslighet har ökat sedan 1975

    Antingen drar man slutsatsen att ursvensken blivit avsevärt mer kriminell sedan 1975 eller så kan man se en koppling till invandringen.

    SvaraRadera
  26. Alexander, först lite formalia

    Ska du citera, citera rätt, alltså HELA meningen. Klipp och klistra inte :).

    Eftersom jag också googlat och inte tydligt kan se att grupperna du valt ut av alla kända kriminella gäng till största delen består av invandrare kanske du för en gångs skull skulle vilja lägga in de länkar du refererar till. Du vet väl hur man gör? Lär av anonym

    Anonym

    TACK för källa, nöjer mig dock inte med att läsa de urval du gjort i ditt inlägg men jag hittar säkert rapporten du hänvisar till. Återkommer.

    SvaraRadera
  27. Agneta

    Det står ju tydligt att t ex Naserligan består av folk från fd Jugoslavien,pröva att googla en gång till.Du kan även titta på Ikaroslistan över de mest jagade i Sverige,det är anmärkningsvärt många invandrare....




    Naser Seiti

    Ramunas Bazunas

    SvaraRadera
  28. Namnen föll bort,men de finns ju om man tar fram listan.

    SvaraRadera
  29. @Anonym

    Det är fantastiskt fint hur man kan slänga in stycken från Brå och vinkla det som man vill.

    "Antingen drar man slutsatsen att ursvensken blivit avsevärt mer kriminell sedan 1975 eller så kan man se en koppling till invandringen."

    Och om vi kollar på siffrorna du tillhandahåller: "Hot, kränkningsbrott, frihetsbrott (1975 - 18694) (2010 - 150696) SCB Brå"

    Sedan tittar vi närmare på vad Brå säger: "Brå:s studie omfattar samtliga folkbokförda personer i Sverige som var 15 -
    51 år år 1997. Det rör sig om cirka 4,4 miljoner individer. Närmare 60
    procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade
    för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar."

    Så räknar vi lite... Vi säger för sakens skull (spelar egentligen ingen roll vilken procentsats vi väljer här, resultatet blir detsamma oavsett) att svenskar stod för 90% av av brotten 1975: 90% av 18694 = 16825. Om vi jämför med siffran från 2010 som då enligt Brå skulle vara 60% av 150696 så ser vi att vi landar på 90418.

    Så återgår vi till "Antingen drar man slutsatsen att ursvensken blivit avsevärt mer kriminell sedan 1975 eller så kan man se en koppling till invandringen."

    Och vad kommer vi fram till? Voila!

    Sen kan man ju diskutera och komma fram till att alltsammans - invandrares ökade representation och de ökade brottstalen kan bero på att vi helt enkelt är fler idag?

    Så vill jag avsluta med att säga att BRÅ själva säger "En del kritiker har ifrågasatt nödvändigheten av en ny undersökning och menar att den är till mer skada än nytta. Det finns risk att uppgifter rycks ur sitt sammanhang och presenteras på ett sätt som förstärker ett vi- och dom-tänkande." vilket verkar vara exakt vad vi hittar ett försök till här. Ganska lustigt...

    /Tobias

    SvaraRadera
  30. Men Alexander, för guds skull, VAR ser man det tydligt? Jag har bett dig om länkar, källa, ge mig något!

    Vet du inte hur man gör? Googla fram sidan, markera webb-adressen, CTRL C, gå in i kommentarsfältet här på bloggen, CTRL V och tjoho, en LÄNK!!!

    Kom igen, du klarar det. :)

    SvaraRadera
  31. Hur tänker egentligen Anonym (Är det Herr eller Fru/Fröken Anonym=)) och Alexander kring Hallsten et al. (2011) nyligen uppmärksammade studie?

    Vet ni inte vilken jag talar om så fixar jag en länk..

    @Agneta P
    gillar! =)

    SvaraRadera
  32. Johan, jag tar gärna en länk.

    SvaraRadera
  33. Agneta

    "VAR ser man det tydligt?"

    Om man läser om gängen.....

    SvaraRadera
  34. Haha, Alexander hur blev det med det där om trovärdighet?

    Det var inte en länk du svarade med nu heller... du vet hur man tystar debattmotståndet du.

    SvaraRadera
  35. Ikaroslistan

    Pasi Miettinen

    Omar Hassan

    Viktor Rousomberg

    Ramunas Buzunas

    Azad Abdelkarim

    Donald Roskic

    Oday Almohamadawi

    Tomas Olsson

    Galak Osman

    Stefan Tapai

    Naser Saiti

    Jonas Lundén

    Dejan Dodos

    Sergei Albiev

    Denho Acar

    Kok Wing Chan

    SvaraRadera
  36. Om Tobias,Johan och Agneta vill ha uppgifter om vilka som begår brott så rekommenderar jag Politisk Inkorrekt,där kan ni ta del av uppgifter från undersökningar som visar överrepresentation och kostnader.

    SvaraRadera
  37. Agneta

    "Naserligan består av folk från fd Jugoslavien"

    "Original Gangsters är ett assyriskt kriminellt gäng"

    "Tigrarna är ett gäng som består av personer uppvuxna i Angered utanför Göteborg,uteslutande invandrare"

    Dessa uppgifter fick jag fram på 2 minuter,så jag skriver som du gjorde till Alexander,"kom igen,du klarar det"....

    När det gäller situationen i Malmö måste man vara blind och döv för att missa vilka gängen är,men det kanske är skönt att låtsas som att det är familjerna Svensson och Johansson som spränger bomber och skjuter varandra på gatorna.Annars kan du få några namn från mig,Valdet Kupa,Berat Kupa,Amin Moayed Abedi och Ashkan Moayed Abedi.Räcker det eller vill du ha fler?

    SvaraRadera
  38. Ok, nu fattar jag vad Alexander med anonyma vänner inte fattat i mina inlägg. Jag argumenterar inte i sakfrågan, huruvida de gäng som Alexander valde ut består av uteslutande invandrare. Den typen av diskussioner har vi haft flera gånger om i kommentarerna på den här bloggen OAVSETT vad Alex skriver för blogginlägg. Det hamnar liksom alltid i samma tröttsamma argumentering.

    Jag började med att tja, retas med Alexander i mina första inlägg. Därefter har jag bara i min kommentarer försökt få honom att LÄNKA till något, vad fan som helst, alltså INTE FÖR MIN SKULL, eller för jag tror att han har fel, utan för sin egen trovärdighet skull. Alexander länkar i princip ALDRIG, vilket ju är det minsta man kan göra om man påstår något. Inte bara komma med barnsliga kommentarer, typ, "fattar man inte det så är man blablabla, jadajadajada". Man skulle kunna säga att jag faktiskt försöker HJÄLPA Alexander, men han envisas med sina, enligt mig, dumstrut-inlägg. :)

    Jag och Alexander kommer inte att komma överens och det handlar egentligen inte om hur verkligheten ser ut, utan VAD det beror på och VAD man ska göra åt det. DÄR skiljer vi oss åt MARKANT och vad det beror på, har jag också försökt diskutera i andra bloggtrådar. Varför undrar jag nu, det är helt dödfött.

    Nåväl, Alexanders underliggande frågeställning är att han vill veta om han är rasist. Den frågan har han ställt här otaliga gånger. Hoppas att han någon gång får svar.

    Till anonym som uppgav BRÅ-rapporter som källor till sina slutsatser. Jag har inte kunnat läsa "Invandrare och invandrares barns brottslighet" från 1996 eftersom den inte finns att ladda ner längre. Kan därför inte just nu kommentera de urval du gjort i den texten. Den andra BRÅ-rapporten från 2005, som jag tror heter "Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" är för mig en gedigen lunta på 77 s så den är jag inte färdig med. Fast jag skulle ju kunna göra som du, plocka ut det som passar min syn på invandringen och dess problem. Så att jag får rätt. Fast jag skulle vilja påpeka något som tas upp på sidan 5 ialla fall:

    http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

    "En del kritiker har ifrågasatt nödvändigheten av en ny undersökning om brott bland svenskar och invandrare och menar att den är till mer skada än nytta. Det finns en risk att uppgifter rycks ur sitt sammanhang och presenteras på ett sätt som förstärker ett vi- och dom-tänkande. Sådana farhågor får man inte nonchalera. Brå har dock gjort bedömningen att en kunskapsbaserad bild av svenskars och invandrares brottslighet är bättre än en bild som är grundad på gissningar och personliga uppfattningar. Avsaknad av aktuella fakta om brottsligheten bland utrikes födda och deras barn underlättar att myter skapas och befästs. Om den registrerade brottsligheten visar sig vara påfallande hög i några grupper av utlandsfödda så försvinner inte problemen om man inte belyser dem och talar öppet om dem. En korrekt bild av problemens omfattning och utveckling torde i stället vara den bästa grunden för att analysera förhållandena och förbättra alla invånares förutsättningar att fungera väl i Sverige, oavsett etnisk härkomst."

    Detta är bra, även om den kunskap och fakta som läggs fram inte automatisk ger en samsyn. Detta beroende på att kunskapen och faktan till slut ändå tolkas av läsaren och att läsarens slutsatser beror på dennes förmåga att förstå den. Lite som Fan läser Bibeln.

    Till Anonym 23:13
    Du är inte heller så bra på att länka, jag vill göra dig uppmärksam på att jag är det, se ovan. :) Inledningen på det här inlägget är också riktat till dig. Om du förstår den.

    SvaraRadera
  39. Då har det konstaterats att det finns en överrepresentation bland invandrare och att det finns flera förklaringsmodeller till varför.
    Frågan är då vad gör vi åt det ?

    Fortsätter vi med invandringen i samma utsträckning eller skall vi strama åt den för att kunna ha möjlighet att göra något åt dom
    problem som finns, det är en viktig fråga att ställa.

    Man kan konstatera att just nu så införs en mer restriktiv politik i andra länder medan Sverige står kvar på samma punkt.

    Det kan ju också vara intressant att följa den norska debatten som förs just nu, passa på innan skjutjärnet Lena Sundström kommer till Norge för
    därefter så kommer Norge också att stämplas som rasister, dom menar på allvar att överfallsvåldtäkter begås av invandrare från Afrika o Mellan Östern och det beror på deras usla kvinnosyn, Norge har också börjat diskriminera dom ensamma flyktingbarnen genom att införa ålderskontroll med påföljd att invandringen från nämnda grupp minskat med hälften (men ökat i Sverige) Lena var är du!!!

    SvaraRadera
  40. Finland är en fredad zon, jag har jag aldrig hört Maria Wetterstrand säga något om Finlands mycket restriktiva invandringspolitik,det kanske beror på att hon är gift med en finsk man!
    Men nu när Maria är borta från scenen finns det ju inget som hindrar Lena

    SvaraRadera
  41. @Jonsson
    Hällsten ska det var, ber om ursäkt. Måste ha läst det på engelska någonstans.

    http://www.ed.lu.se/papers/Martin_H_110120.pdf

    "Finland är en fredad zon, jag har jag aldrig hört Maria Wetterstrand säga något om Finlands mycket restriktiva invandringspolitik,det kanske beror på att hon är gift med en finsk man!"

    Jag har aldrig hört SD tala om mordstatistiken i Finland. =P

    SvaraRadera
  42. "Jag har aldrig hört SD tala om mordstatistiken i Finland. =P "

    Kan Johan förklara sig lite

    Sen kan man ju undra varför ingen kommenterar denna rasism som Norge ägnar sig åt

    SvaraRadera
  43. Kom o tänka på en sak bara... när är en person svensk enligt er som pratar om att "invandrare är överrepresenterade" och att gäng består "uteslutande av invandrare"? För det ni verkar göra är att presentera en massa namn, som ni verkar tycka gör att frågan huruvida dessa personer är invandrare blir självevident... vilket jag inte riktigt håller med om.

    Finns det någon magisk gräns - kan man ha bott i Sverige i hela sitt liv, och ändå betraktas som 99:e generationen invandrare, och inte "vara svensk" pga. att man har ett namn som inte är svenskklingande? Och NEJ nu menar jag inte att alla personerna på ikaroslistan nödvändigtvis är svenskfödda.

    Sen kan man ju för övrigt undra vad ikaroslistan har att göra med svenska gäng, och huruvida dessas medlemmar är svenska eller ej - "Personerna på listan är utvalda från en större lista över internationellt efterlysta." OK att Denho Acar står med på listan, men det innebär ju inte att alla på listan är med i olika gäng?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ikaroslistan

    (Ja, jag refererade till wiki vilket är ett akademiskt no-no, men om jag blir ombedd att titta efter information på PI så känns wiki som en förhållandevis säker källa.)

    SvaraRadera
  44. Anonym 01:34

    Om du vill ha en diskussion är det bra om du först gör följande:

    Definiera 1. strama åt
    2. vad som är "invandringen"
    3. innebörden av "restriktiv politik" och vem som gör vad, länka gärna.
    4. "Norge" och den norska debatten, länka gärna

    samt gärna uttalar dina egna ståndpunkter med argument. Annars vill inte jag diskutera med dig i alla fall, tycker jag känner igen argumenteringen som ska komma från många andra icke-diskussioner på den här bloggen.

    Sedan skulle jag vilja påstå att ALLA våldtäkter, anmälda som icke-anmälda beror på taskig kvinnosyn? Men ibland känns det som att bara överfallsvåldtäkter utförda av invandrare från MENA-länderna är ett samhällsproblem, i övrigt är det ett kvinnoproblem där kvinnor oftare blir ifrågasatta. Nu vet ju inte jag om du är kvinna eller man, men symptomatiskt är det att alla dessa män som förespråkar guilty-by-association så fort en invandrare gjort något, inte är lika ihärdiga i den större debatten. Har du någon uppgift, gärna i länk-form, om hur många invandrare från MENA-länderna i Norge som inte begår överfallsvåldtäkter?

    SvaraRadera
  45. Agneta P

    1-2 att inför samma restriktiva invandring som S införde 1989 (luciauppgörelsen)

    3 Innebörden ? jag tror att det är enklare att komma tillrätta med problemen i skolan, på arbetsmarknaden om det inte fylls på med nya människor som hamnar i utanförskap

    4
    https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1309.pdf

    http://politisktinkorrekt.info/2011/05/26/invandrare-kraftigt-overrepresenterade-i-norsk-valdtaktsstatistik/

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varfor-blir-
    det-inga-rubriker-om-norge_6186627.svd

    Jag konstaterar bara att i Norge har man börjat diskutera olika ämnen rörande invandringen.

    Att jämföra med Sverige där allt är under kontroll om det inte varit för den förbannade rasismen, diskrimineringen på arbetsmarknaden, dåliga lärare i skolorna osv. Dvs alla fel läggs på det svenska samhället och framförallt på dom där svenska människorna med sin löjliga midsommar och annat trams

    "Annars vill inte jag diskutera med dig i alla fall"

    Nä det måste du inte göra

    Må så bra

    SvaraRadera
  46. Agneta

    Vad bra,då är vi överens om att gängen i princip bara består av invandrare och att överrepresentationen kvarstår även med hänsyn till socioekonomiska faktorer.Då återstår ju frågan vad vi ska göra åt det,enligt mig är det effektivaste sättet att begränsa inflödet av de som bevisligen orsakar problemen,vad är ditt förslag?

    SvaraRadera
  47. Tack, :) det liknar en icke-diskussion, inte tillräckligt uttömmande svar för att jag ska lägga mer tid här, just nu.

    Må så bra själv.

    SvaraRadera
  48. Alexander, det har vi redan diskuterat. Nu skulle jag ju kunna gå igång ännu en gång och be dig förklara varför det är det effektivaste sättet, men det skiter jag i. Dina svar slutar bara med "citeringar" och en avfärdande, bortviftande avsnoppning, utan länkningar. Vill inte ödsla mer tid på dig :).

    Fast jag väntar mig nog att du ska replikera med att eftersom jag inte vill ta diskussionen, så ger jag dig rätt. Men så är det naturligtvis inte.

    SvaraRadera
  49. Agneta

    "Det har vi redan diskuterat"

    Påminn mig gärna om vad du tror är bra förslag,för jag har missat de.

    "Vill inte ödsla mer tid på dig"

    Det ska du naturligtvis inte göra om du inte vill det,men att diskutera sakfrågan borde ju vara intressant.

    "Dina svar slutar bara med citeringar och en avfärdande,bortviftande avsnoppning"

    Du håller kanske inte så god ton själv,eller tycker du det?

    SvaraRadera