torsdag 1 juni 2017

Åt helvete med opinionspopulismen

Skulle jag tolka stora delar av mitt Facebookflöde (som är en konsekvens av ett decennium av föreläsande i riksdagspartierna, fackförbunden och studieförbunden)  igår när den stora SCB-mätningen över partisympatier kom så kommer nästa års valrörelse handla om vilket parti som kan regera med vilket och vilken partiledare som är bäst på att "nå ut".

Jag är glad över att det finns en värld och ett Sverige utanför mitt Facebookflöde men blir samtidigt, på riktigt, orolig över denna ytliga opinionspopulism som ligger som ett jävla skynke över svensk samhällsdebatt. Tacka fan för att en direkt demokratihatande rörelse vinner mark när de som är valda av folket agerar som om politiken vore som vilket sällskapsspel som helst.

"Du tar blå gubbe, så tar jag röd gubbe, du tar grön gubbe, så tar jag brun gubbe och så slår vi med tärningen"...

Nåväl.

I Facebookflödet delas även en artikel av forskaren Rikard Warlenius som skriver:

"Sverige präglas av en paradox. Trots att det på många sätt går bra, med högkonjunktur och ökad sysselsättning, är det politiska missnöjet utbrett. En förklaring kan vara den ojämna geografiska utvecklingen. När klyftorna fortsätter att öka mellan stad och land och mellan stadsdelar, ökar frustrationen i både bruksort och förort".

Läs hela artikeln här: https://www.etc.se/…/paradoxen-okade-klyftor-trots-hogkonju…

Och så läser jag Blank Spot Project rapport från de stackars ungdomarna som Sverige i dagarna tvångsdeporterade till Afghanistans huvudstad Kabul där det igår skedde ett terrorattentat med ett hundratal dödade:

"De utvisade afghanerna landade i Kabul i går mitt på dagen. Personalen från kriminalvården och gränspolisen vägrade att kliva av planet efter att de hade fått vetskap om terrordådet.

– Jag sade till dem att följa med oss ut. Men de sade att det är lite farligt för oss där. Jag sade om det är farligt för er varför är det inte farligt för oss. Det är farligt för alla, vi är alla människor, säger Waseem".


Läs hela artikeln här: https://www.blankspot.se/det-var-som-att-komma-till-helvet…/#

Jag tänker i alla fall göra vad jag kan för att nästa års valrörelse handlar om sådant här. Om konsekvenserna för vad våra folkvalda politikers flathet faktiskt leder till. Vi måste bort från opinionspopulismen. För innehållet i dom två artiklarna hör ihop. Och det är min fasta övertygelse att en frihetlig och självständig rörelse måste ha modet att kunna förena detta. Sparkandet nedåt måste upphöra. Det politiska spelet är över.

Behandlingen av de ensamkommande flyktingbarnen och den socioekonomiska ojämlikheten är båda konsekvenser av en sparkande nedåt, slickande uppåt och tramsande i mittens-politik där trender blir viktigare än visioner.

- Äntligen! Det här gjorde jag min dag! Tack för att ni säger som det är!, utbrast en kvinna imorse på Knivsta station när hon läst Förbundet Tillsammansskapets flygblad som jag och aktivisten Carl stod och delade ut. När hon vidareutvecklade vad hon menade var det just det där. Sparkandet nedåt. Det måste upphöra.

Och grejen är att det kommer fortsätta så länge etablissemanget bygger ett samhälle där det sker tvångsutvisningar av barn till krig samtidigt som de välbärgade villaägarna får bidrag och skattelättnader, landsbygden och förortens folk går på knäna ekonomiskt och socialt samtidigt som bankerna tillåts att göra storvinster och den gemensamma välfärden säljs ut samtidigt som kommunerna och landstingen lämnar gigantiska överskott efter sig.

Vi får göra vad vi kan för att få en ordentlig ändring på detta!


1 kommentar:

  1. Det är du som är etablissemanget.

    SvaraRadera